23 November 2009

2 hari 1 malam di Gunung Nuang

Aku mula2 dengar epul nak gi tawan gunung nuang ni bersama2 kelab rakan muda (epul dia tak muda) aku pun terpaksa joint sbb nk tengok mamat ni sbb kaki dia bkn elok sgt (epul jgn marah dekat saya). Risau gak sebelum pergi sebab musim hujan sedang melanda di tanah air.



Lebih kurang 2 jam aku daki dari kaki bukit ke camp site (kem lolo) memang meletihkan, aku antara yg terawal sampai dekat camp site, jadi aku pacak khemah siap2 pastu aku rilek tunggu yang lain. Mase nak daki ke camp site, aku rilek je seberang sungai tu tanpa memikirkan henpon yg ade kt beg aku (beg GiVi (baru beli) aku kalis ujan jer), sedar2 henpon aku dah masuk air sepenuhnya tahap melampau nyer macam tuan dia gak. Aku bukak bateri pastu aku biar je, sebaik la boleh pakai balik (hebat Nokia Nseries ni...). Malam tu mmg best, masak ramai2, makan ramai2 pastu sambil rehat sambil ice breaking dgn yg lain sbb ade dari campus lain. Ade yg dr city campus tp br aku kenal, mcm yg guide kitorang tu baru sem 1, lokman name dia (terima kasih kerana banyak mengajar). Mcm apek, kamarozaman (KZ), jingo, mat pet, kahar, diorang ni penah Nampak tp tak penah tegur pun. Pedot, izzah ngan zaleha ni da penah jumpe. Pastu ade anis, syifa ngan yuyu diorang ni dari campus lain, seronok dpt brkenalan ngan diorang sume (sory ade yg aku tak tulis dalam ni). Malam tu sejuk melampau sampai cakap keluar asap, nak tido pun susah. Pagi tu bangun awal, siapkan sandwich utk bwk naik ke puncak. Pendakian yg penuh onak liku dan cabaran ditambah pula dgn lecak sebab hujan. Sampai kem pacat kami rilek jap pastu kami decide utk tidak meneruskan ke puncak sebab ujan da mula turun, adus... frust aku sebab tak dapat naik puncak time tu. Tapi kami bergambar sakan (gambar akan saya upload nnti) dekat kem pacat tu. Time turun dari kem pacat tu ke kem site tu la paling mencabar bagi aku sebab licin gile. Aku antara group yg didepan gak, tp ditinggalkan oleh Andrew, kahar, zarith, mat pet. Aku tertinggal berdua bersama anis, cuak gak la sebab depan tak ade orang, pandang blakang pun tak ade orang. Tiga kali anis ni jatuh mase nak turun tu... sebaik aku tak jatuh time turun tu tp rase nk jatuh lain ade la hehehehe... sampai camp site aku terus siap2 utk turun ke kaki bukit semula, aku mandi dulu kat sungai ramai2 pastu br kemaskan barang ngan khemah. Perjalanan turun dari camp site ke kaki bukit juga menyiksa kaki aku kerana turun bukit lagi sakit dari mendaki. Dah la aku pakai jungle boot (tajaan PDRM) kasut tu mane ade tapak lembut, jadi setiap batu yg aku pijak akan menyiksa lutut dan jari kaki aku.



Aku antara group yg awal sampai ke kaki bukit, jadi aku sempat mandi balik utk segarkan badan aku. Pastu sempat makan aiskrim bawah tu. Pastu kitorang lepak kt bawah tu tunggu yg lain. Memang satu pengalaman yg tak dapat dilupakan & aku rase seronok gile. Rugi kepada siapa yg tak pegi (terutama si rosnah & chenad KK).

No comments:

Post a Comment